מזונות מרגיעים – להפחתת מתח וחרדה

על פי גישת האיורוודה, הרפואה ההודית המסורתית, העולם כולו בנוי מאלמנטים, האלמנטים הללו נמצאים מסביבנו ובנו. אנו מזהים את חמשת האלמנטים העיקריים והם: ריק, אוויר, אש, מים ואדמה. האלמנטים האלו קיימים בכל דבר. במזון שאנו אוכלים, בעונות השנה, במקומות שונים בעולם יש הרכב שונה של אותם אלמנטים, במזון וגם בנו. השילוב של האלמנטים האלו בונה מספר טיפוסים שונים שאותם אנחנו רוצים לאזן ולשמור על מנת שנוכל לתפקד טוב יותר בחיים.
גם מצבים נפשיים יכולים להיות מזוהים עם הטיפוסים האלו, למשל מצב של מתח וחרדה הוא מצב נפשי שבו האלמנטים של אש ואוויר חזקים יותר ועוד אלמנטים שלוקחים בכך חלק. ולכן הגיוני שהבאתם לאיזון ולמצב של רוגע יפחית את הסימפטומים של חרדה, דיכאון ומתח. לאלמנטים הללו יש גם ביטוי באיזון האוטונומי של הגוף. והאיזון האוטונומי אידיאלי כאשר מערכת העצבים הפאראסימפתטית, האחראית על המנוחה וההרפיה בגוף, פעילה במשך תקופה ממושכת.
לחץ הוא תוצאה של פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפתטית.
ולכן ניתן לאזן את הגוף ולהביא אותו לשהות במערכת הפאראסימפתטית באמצעות מזון תומך אשר מורכב מאלמנטים האחרים על מנת להגיע לאיזון.


והנה רשימת המלצות לתזונה מרגיעה:

אכלו ארוחות המכילות בעיקר מרכיבים טריים המעיטו במזון מעובד, סוכרים מזוקקים, חומרים ממריצים או כימיקלים. התזונה שלך צריכה להיות בריאה ומזינה. שילוב של הדברים הבאים בתזונה שלך יכול לעזור לשמור על איזון המצב המנטלי:

  • פירות כמו פירות יער (אוכמניות, פטל, תותים ועמלה), תפוזים ובננות בתזונה. הם מפחיתים את אלמנט האש ועשירים בנוגדי חמצון. פירות יער גם מפחיתים את ייצור הקורטיזול – הורמון לחץ.
  • שתיה של מי קוקוס מרגיעים ומזינים את הגוף, עשירים באשלגן ומונעים מתח שרירי.
  • חלב מרגיע להפליא את מערכת העצבים, מלבד היותו עשיר בחומרים מזינים שהגוף זקוק לחיזוק הגוף נפש, בארץ רצוי לצרוך חלב עזים ובמקומות אחרים רצוי חלב של מחלבה קטנה ללא תוספת חומרים.
  • אגוזים ושקדים  מפחיתים מתח נפשי. הם, מקור לשומנים טובים, עשירים בחומצה לינולאית, מגנזיום ונוגדי חמצון המסייעים לגוף ולנפש להתמודד עם מתחים ולהכיל את רמות הקורטיזול. דרך אחת לצרוך אותם היא להשרות שקדים בכל בוקר ולאכול אותם לאחר ההשרייה, לחלופין, אכלו שקדים גולמיים לפני הארוחות כדי לעזור לכם לספוג טוב יותר חומרים מזינים.
  • ירקות ופירות טריים ומזונות קלים לעיכול כמו עדשים כתומות וירוקות (כמו מאש).
  • שוקולד מריר יכול גם לעזור לך להפחית את הלחץ מכיוון שהוא משחרר הורמונים של הרגשה טובה בגוף. מזונות מתוקים המופיעים באופן טבעי מפחיתים את הלחץ והמתח.
  • שלבו תבלינים, צמחים מרגיעים ועשבי תיבול כמו ג'ינג'ר, הל, בזיליקום,קמומיל ונענע בתזונה שלכם.
  • צריכת גהי או חמאה מזוקקת מגדילה את ה-ojas שהוא מאגר האנרגיה האולטימטיבי של הגוף והנפש. (דיכאון נגרם על ידי ירידה במאגר זה).

מזונות שכדאי להפחית או להימנע מהם לגמרי:

  • סוכר מזוקק, או יותר מדי סוכר עלולים להוביל לירידה בחלבון BDNF (גורם נוירוטרופי שמקורו במוח) שאחראי לדיכאון וחרדה.
  • אלכוהול יכול להוביל לתסמיני תלות וגמילה מלבד תסמיני דיכאון מחמירים.
  • מזון מעובד עשיר בסוכר, פחמימות ודל בויטמינים ומינרלים.
  • שומני טראנס, בשר אדום ושמן תירס 
  • כדאי להגביל ואף להפחית את צריכת הקפאין היומית בשעות שלאחר הצהרים.
  • לסיכום אכלו בתשומת לב , עם מודעות מלאה וללא הסחות דעת. הקפידו לתת לגוף מנוחה מודעת לאחר האכילה ושקלו לשלב תרגולי היוגה, מדיטציה ופראניאמה (נשימה מודעת) בכל יום.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהבלוג

בלוג
Miriam@admin

אם יש לך נערה מתבגרת בבית?שלאחרונה קצת יותר מתקשה מהשינויים שהיא חווה, יותר עצבנית, מסתגרת, לא מוצאת עצמה בין מחויבויות לימודים, פעילויות חברתיות וזמן פנאי.

לפוסט המלא »
בלוג
Miriam@admin

מה קורה לנו שחורף וקררררר?

קודם כל הגוף יחפש דרך לעלות את הטמפרטורה.באמצעות אנרגיה מחממת, זמינה ומהירה. תזונה מיטיבה, פעילות גופנית ושינה טובה הם הדברים הבסיסיים ביותר שיגרמו לנו להרגיש

לפוסט המלא »
להתחיל בשיחה
💬 היי, איך אפשר לעזור?
שלום 👋
אשמח לענות על כל שאלה
דילוג לתוכן